Muslim Mesti Guna Otak!

Gelang magnet untuk kesihatan.

Gelang untuk mengimbangi tenaga badan.

viagra. cepatkayaskimsedekah. krimmontokanjal. ubatkecerdasanminda. tehkurusmelidi. paddetoxtanpahenti.

Credit to famous c&p source: Wikipedia

Power Balance Bracelet

*nerd mode: on*

Tahukah anda?
Menggunakan otak atau dalam bahasa saintifiknya “fikir” memerlukan didikan dan latihan. Keciciran pendidikan “fikir” ini akan mengakibatkan gejala-gejala berikut.

  • Kurang daya saing
  • Kurang keyakinan diri
  • Kurang harga diri
  • Banyak ditipu
  • Sering dimanipulasi
  • Kerap menyesali diri

Pendidikan berfikir ini tidak mungkin diajar di sekolah mahupun di kuliah-kuliah akademik walaupun kini kebanyakan institusi pengajian tinggi mula memperkenalkan mata pelajaran “Creative Thinking” dalam program-program mereka. Creative thinking atau berfikir secara kreatif adalah antara pendidikan berfikir. Namun, cara pembelajaran yang masih berteraskan teori dan peperiksaan membunuh keberkesanan mata pelajaran ini dalam melahirkan graduan yang mampu menggunakan otak.

*nerd mode turned off*

Maka, ingatlah wahai diri, antara cara berfikir yang di ajar tuhan mu yang Maha Esa lagi Maha Berkuasa seperti firman-firman-Nya yang bermaksud.

Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu pergi (berperang) pada jalan Allah (untuk membela Islam), maka hendaklah kamu menyelidik (apa jua perkara dengan sebaik-baiknya), dan janganlah kamu (terburu-buru) mengatakan kepada orang yang menunjukkan kepada kamu sikap damai (dengan memberi salam atau mengucap dua Kalimah Syahadat): “Engkau bukan orang yang beriman” (lalu kamu membunuhnya) dengan tujuan hendak (mendapat harta bendanya yang merupakan) harta benda kehidupan dunia (yang tidak kekal). (Janganlah kamu gelap mata kepada daki dunia itu) kerana di sisi Allah ada disediakan limpah kurnia yang banyak. Demikianlah juga keadaan kamu dahulu (dapat diketahui oleh orang lain akan keIslaman kamu dengan memberi salam atau mengucap kalimah Syahadat), lalu Allah mengurniakan nikmatNya kepada kamu. Oleh itu selidikilah (apa-apa jua lebih dahulu, dan janganlah bertindak dengan terburu-buru). Sesungguhnya Allah sentiasa memerhati dengan mendalam akan segala yang kamu lakukan. (An-Nisaa’ 4:94)

Dan (tidak ada sebarang alasan bagi dakwaan mereka, kerana) Kami tidak pernah memberi kepada mereka Kitab-kitab untuk mereka membaca dan mengkajinya, dan Kami juga tidak pernah mengutus kepada mereka sebelummu (wahai Muhammad) seseorang Rasul pemberi amaran (melarang mereka menerima ajaranmu). (Saba’ 34:44)

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini – dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) – sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (Al-Hujuraat 49:6)

Kaji dan selidiklah!